V1
Milyen volt bojlersge?
Milyen volt rgente? Krdezte tlem Szobi Dniel r, midn nyugtzta augusztusi hnaplopsomat. Megkrt, rjak a Sti Kzlny szmra a rgi Magyaramlirl, legalbbis amirl emlkem van. Mindezzel csak annyi a problma, hogy idn junius kzeptl tartzkodok huzamosabb ideje Magyaramlia kies tjain. Ezeltt csupn ktszer jrtam erre. Elszr 1991 karcsonyn, ngyvesen, msodszorra 2002 juliusban. Mindktszer magyaramliba emigrlt anyai nagybcsikm, ol Ervin, a vilghres muzsikus ltott vendgl Dvorzsk utcai laksn (laks, kiltssal Cifrarvre...). Persze, most, itt csak VB-tmj emlkeimet jegyzem le, egyebeket a nagyrabecslt olvas mr bizonyosan olvasta a Sti Kzlny ezvi Szeptember 14-i szmban (Kaji Ferike kalandozsai Magyaramliban, 1; msodik rsz majd taln ezv, 20006 szeptember 21-n jelenik meg).
Nagybtym hagyatkt csaldi bartaink, Branhauberk szmoltk fel, illetve riztk meg a csaldunkhoz kapcsold, illetve VB-szeti darabjait (lvn mind nagybtym, mind a Branhauber csald frfitagjai VB-k). Az ebbl elkerlt fnykpek kzt talltam nhnyat, mi a most felidzend emlkeimhez kapcsolhat.
Elszr teht rkezk Magyaramliba 1991 december 21-n. Az utazs persze akkoriban is krlbell ugyanannyi idt tett ki, mint ma, mikor junius msodik felben megrkeztem, j hrom napot teht. Az els nap ugye elmegy a krakki vzum- s menetjegy beszerzsre, mg a maradk kett pedig a tnyleges utazsra fordtdik. A j hromnapos vonatt persze szokatlan volt szmomra- elszr izgalmas (mi az hogy hlkocsi?) de a vge fele kis unalmass kezdett volna vlni, hacsak nincs velem a csaldi trsasg. Ezt msodik (immron egyedl megtett utam sorn mr a kezd VB lelkesedsvel, s mindenfle Guttenbergersternekkel igyekeztem ptolni).
Brmily nevezetes ember is volt nagybtym, azrt Cifrarven a kedvr sem llt meg a nemzetkzi express (brmennyire is szerette volna- vgl is volna benne rci- de errl egyszer mr rtam...), gy Nyugatiban vrt minket. Aztn minden valsznsg szerint a kettes villamossal mentnk Vrs Sn-ig.
I.: Nagybtym 2000-es kpn FM+Ep-k sikoltoznak a februr 17-i hban a Vrs Sn eltt.
F kocsival utaztunk, s szmomra, visszaemlkezve, egy kicsit szokatlannak tntek. Nem csak a tli hamonika- s kln peron-utastr ajtk okn, hanem mert bellrl gy nzett ki, mint a pesti fapados villamos, csak pp olyan szkekkel, mint amik a szls kocsikban voltak. Megrkeztnk msnapjn kiss bejrtuk a vrost, hessben, merthogy Fiktovban a tllel (nha mr karcsonykor) ers havazs jr. A villamosvgllomsok kzl azokra, hol nem volt lland pihen-vr (avagy ezek ftetlenek voltak) kitoltk a favzas kocsikat- mint remlhetleg az idei tlen is teszik majd.
II.: Itt bizony mr tnyleg nem fotzhatom a 12-es ft D-t. Kdrdll soromp.
III.: Ehez bizony hajnalban kellett kelni: a 2017-es G tolja Dlgyrtelepi hurokba a 11-es Df-t. De mg csak Cifrarvet tart (minden fots sajt utcjban keressen)...
IV.: Simonyi tren lopja az ramot numer 4.
Persze a vgekre nem nagyon stltunk, csak pp megtekintetk a nevezetesgeket, a belvrost, a Szcheny- s Kosztolnyi utakat, nomeg a havas szt Orbn kpolnt s krnykt, persze ezt EM-el tettk meg.
V.: Mess. Ha nem emlkeznk r el se hinnm... Csak az a kr, hogy a kpolnnak vagy csak tornya ltszik,
VI.: vagy mg annyi sem, s megelgsznk a szoborral.
Aztn msnap, december 23-n, nagybtym elvitte ngyves unokacsikjt vblni. Merthogy az milyen j dolog (hrom dolog rdekelte a legersebben: irodalom, zene, vast, sat st.)- nomeg addig szleim bevsrolhattak karcsonyra (ft s ajndkokat is). Emlkszem, reggel viszonylag korn kellett kelnem, s az utckon mg furcsa szerzetek, szrke villamoskocsik, elejkn cirokseprvel szaladgltak (Arra, hogy ilyet Budapesten is lthattam volna, elg anyit felelnem: mg ngy ves sem voltam, mit keresstem volna ht az utckon tli hajnalokkor?). De n mindezt a villamosbl lttam, merthogy a ketessel (2A vasrnaponta mr akkor sem jrt) Vrs Sntl Keletiig utaztunk. Ott Branhauberkkel tallkoztunk. Imrvel, korunknlfogva viszonylag gyorsan sszebartkoztunk, lvn csak mi ketten ngy-t vesek, s a tbbi hrman meg felnttek.
VII.: Nagybtym fnykpe taln megidzi a korai kilencvenes vek Keletijt, mikor a tjkoztats mg tblg s kapusok segtsgvel trtnt, s nem voltak mg fedezjelzk a csonkk vgn (lvn akkortjt mg alakjezs Fiktov- Keleti, mint az kztudott). A jrmpark rnzsre nem vltozott sokat. Csak a Bkkndi gyors azta mr nem bbzik. S mg nem jtt nhanapjn egy-kt gyors cicknnyal.
VIII.: Utunk rgszig tartott, a felnttek az lloms tri presszban forraltboroztak, mi valami tenak csfolt forrvizet kaptunk. Ha a fagy nem is enyhlt, de a havazs elllt. Ezeltt persze mg nem lehetett kihagyni, amint kitrzve kihalad a szilisgyors.
IX.: rgszvrnak romjaitl tiszta lgkr esetn knnyedn el lehet ltni Sinafsig. De mi az a gzpamacs? Biztosan nem gzmozdony, hiszen lttam, hogy a snek felett vgig ott a prz, s annyit mr tudtam, hogy a gzs azt nem szereti. Mindegy, valamirt bcsiinknak nagy nyugtalansgot okozott. Nem tudtk eldnteni, hova is volna rdemes kistlniuk. De mirt is?
X.: Vgl is a volt Reptr oldalbal llapodtak meg. Minket lenhagytak a forgalmi irodban. Mint holmi podgyszt... (Nagybtym kpn mi, mint kt vasutas. Imre fejn a sapka s a felnt egyenruha (n j, csak a zubbony), kezemben a trcsa) A forgalistabcsi kedves volt, mindkettnknek adott tet, majd miutn az asztalba ptett mindenfle lmpk egyike vgkpp elhalvnyodott, s megszllalt egy cseng, szlt hogy menjnk ki vele. Ekkor csapott meg a mozdony szele. Merthogy V52-010 robogott t hatvannal az lloms msodik vgnyn, egy knnyebb tehrvonattal.
IX.: rgsz lloms msodik vgnyn tehervonat halad (V52-010), ol Ervin nagybtym fnykpn. A gp orra eltt ott vagyok, mellettem Imre, nomeg a forgalmista. (J szem kell hozz, az ktsgtelen...)
X.: rgszen azutn vrtunk egy szemlyvonatot. Az, villamostott plyn teljesen logikusan- egy dupla piroska volt, tz kocsival. Fr fele tkzben krdsemre (most akkor az milyen mozdony volt, mert annyit n is tudok, hogy a gzs fstl, s fstje igen illatos) Branhauber Mikls bcsi (Imre nagyapja) elmeslte, hogy van szenesklyha, s van villanybojler. Utbbi gzs a villanybojlerek csaldjba tartozik, s ramszedje van, mint egy rendes villanymozdonynak illik- nzzem majd meg. XI.: Fr lloms, itt ismtelten vrtuk a Hruscsov bcsit (mert mint megtudtam, gy hvjk). Az idt addig is a hellyi vendglben mulattuk, illetve kiltogattunk a
XII.: kisvasti vglllomshoz. Itt azonban nem volt gzs (picit lelohasztott- mi az, hogy karcsonykor nem gzs viszi a kisvonatot? Mrt az a csnya piros mozdonyka? (rtsd ezalatt az Mk49-et). Hiszen mg a nagyvonatot is gzs viszi hacsak villanygzs is. A meseszpsg megcsftsnak reztem.
XIII.: Akkoriban nem rtettem, a bcsik mirt is akartk mindenkppen ezzel vzdaruval az eltrben lekapni V52-010-et? Azta persze mr hallottam V52-003 (ex 520,052) 89 jliusi balesetrl (a bojlervast fekete pnteke) (a Gz-oil egyik f motvuma ez...). A kp ksztse utn kiderlt, Hruscsovbcsi vagy negyed rig Fr loms vendgszeretett fogja lvezni.
XIV.: ksett Balassy exspress halad kifele Fr llomsrl. V63-041 viszi (mzlista, ha nem ksnek egy rt a futprbjval...), de mskor ltlag vitte V52-es is
XV.: lltlag? Ex Balassy Menytvr Bebekkt utn a viadukton, V52-007 a voner. Igaz, csak Gc-Hthegyig vitte, ott mr tvette egy szili (Mudzskegyhzon fekvemaradt a gigant). De ez egy '90 nyri kp.
XVI.: Azrt eddig az vig kigyalogolni sem lehetett knny a trdig r hban (plussz, amit az ekemenetek leszrtak). Elbb Fiktovra a fentnevezett gyors,
XVII.: majd ksbb Fr irnybl Hruscsovbcsi tiszteleg nagybtym objektve eltt.
Siettek is vissza. Szegnyek, csupa vz, jg, h voltak, mi meg a fnkiben szrcsltk a gzlg tet (vz hrmaspontja...). Persze, a bcsik is kaptak, amint visszatrtek. k visszatrtek, de a piroskk nem. (Pterivarsny elkldte inkbb az egyiket Kunfafele, Merthogy arra fekvemaradt egy kettsbbe, a msikat meg Sehnynek, rendes fordba.). Helyettk kapott a kls harmincas egy tokfitot, kt Bh-val. 5 Bx helyet! (No j, az els hrom kocsit tovbi kett kvette...)
XVIII.: Bavill 501 Fr hrmon, megete kt Bh.
XIX.: Fentiek Morvably klsn. Ez a forgalmi kitr hangulat kiss a Baltont juttatja eszembe...
XX.: Bavill 502, Valahol Morvably Grgey utcjn. Ezeket is a parjrl (ezer bocsnat- szabadtri jrmkilltsrl halsztk el, s tettk provizrikusan jra "kzlked"kpess. S hogy milyen volt bennk utazni? Mert persze meglett mondva, hogy illyennel sem fogok utazni sohamr. Enyhe tveds. pp csak tz v...
XXI.: Egy jabb szilis gyors, a futcn.
XXII.: S a V52-es jra tehervonattal.
A Grgey utcn persze volt jtkbolt, s a kirakatban az elmaradhatatlan karcsonyi villanyvonatocska. Ah, mit is r ez az igazihoz kpest? Majd megint az elmaradhatatlan forr vdital kvetkezett, most az lloms eltti piacon. Aztn rendthetetlen fagyosszentjeink a rendelkezvel folytatott trgyalsaik utn- melyek eredmnyeikppen kiderlt, hogy Sinafson a gyors elzni fogja a terhet s oda mg pp kirnk a szemllyel,- megvrtuk az els szemlyt.
XXIII.: Az els tokfiat elbb Morvably,
XXIV.: majd Sinafs msodik vgnyn.
XXV.: Itt nem volt kegyelem, mi is fagyosszentekk lettnk avatva, mg az orszgt sorompjnl lekaptuk elbb az els,
XXVI, majd tl a msodik tokfiatot.
Ekkor szlt a forgalmi szolglattev (a hangoson!), hogy ne aggdjunk, a gyors vagy harminc percet ksik. De errl nem kell tudni, a terhet majd gy is megfogjk neknk. gy tovbb trvn utonkat a hban (no j, inkbb a mton mentnk) kijutottunk egy szp nyagy vhez, a semmi kzepn. Klnsebb ltnival nem volt, csak gy j fl kilmterre egy algt.
XXVII.: Alagt, ha mondom. Most pp egy gzfelh szll ki belle,
XXVIII.: majd V52-010.
XXIX.: Ezt hvnk gy hogy fotszerencse? Egy teher el, egy ikarusz meg kzeleg...
XXX.: A fots igazi szerencsje. Kisvrtatva jabb ikarusz, lloms fele!
XXXI.: s ln. Sinafs lloms harmadik vgnyn ott gzl V52-010. Vr (tessk megnzni, tnyleg ltszik rgszvra),
XXXII.: vr.
XXXIII.: s csak vr. Addig legalbb egy gyors csoportfot a gzssel (hla a vltkezelnek...),
XXXIV.: letem els (s sokig utols) vonatos kpe. Olyan is. Balszlen nagybtym, kzptt Baranhauber Mikls, jobbszllt Branhauber Kroly.
XXXV.: A kt kis masiniszta... Aki mgegyszer megkrdezi, hogy egy villanygpen mit keres a szeneslapt... (tokomoh)
XXXVI.: s megrkezett a ksett gyors, doppel-giganttal (V63-015, V63-037). Az els kocsi igazgatsgi termeskocsi, gy tessk nzni a kpet, hogy a Cseperkei tavi kormnydlhz rendszeresen kzleked kormnyzati klnvonatokba is be szoktk sorozni! (Igazndibl Pterivarsny rpdfalu- Margitfalu deltjnak egyetlen rendszeres ltogatja. Meg nhanapjn egy-kett teher.
Az t innentl egy szoksos vonatt volt (az tlagosnl tbb Vb-vel), s vgre eljutottam a legends Lvrra (merthogy a vonatok vagy Lvrbl rkeztek, vagy Lvrig kzlekedtek...). Az lloms
XXXVII.: feldsztve fogadta az rkezket (igaz, volt egypr gysszalalag is).
A melegtt itt az llomson mrtk a megjelenteknek, s az lloms eltti tren mg nem volt villamos. Arra mg vagy egy vet kellett vrni.
XXXVIII.: Bcsikm valamit mr tudhatott, mikor elksztete ezt a kpet a karcsonyeltti lloms trrl. Mint mr mondtam, villamosnak se hre, se hamva.
XXXIX.: De csitt, Hruscsovbcsi jn. Lvr terhen lejr a vonatjrl,
XXXX.: legelbb is megll a megjelente eltt, majd okos bcsik sznokolni kezdenek... (annyira nem is. lltlag az akkori vezrigazgat csak annyit mondott, hogy egyik szem sr, a msik meg nevet...)
XXXXI.: De addig is, Ukrnamlibl rkezik egy jabb teher,
XXXXII.: Valamirt szemly-ngyen leakad a gpe-
XXXXIII.: S rjr a teheren llra. (Nem a lvri l-lra gondolok, minek legendjbl eredeztetik Krahcs megye szkhelynek nevt...).
XXXXIV.: Ukrn gp teherrel el, el!
XXXXV.: Gigant teherre fel, teherre fel (V63-037, ki idig elfogatolta a gyorsot)!
XXXXVI.: Az utols eltti pillanat. Az llomsfnk! (Tessk megfigyelni a karszallagot!) srga zszlval megindul a gp fele.
XXXXVII.: Villanybojler "szerkocsi" (traf, s szellzje...) fell. Gigantikus ltvny. Httrben gigant, az utd.
XXXXVIII.: Az utols Magyaramliai gzs felnk kzeledve kihz a fthz eltti csonkra.
XXXXIX.: Utols gzls
L.: Bcssp...
LI.: Szedt le!
Majd az llomsi s szakszolglati dolgozk, kijratvn a gigant terht, gyorsan szakaszoltk az llomst, elbontottk a csonkt a hlzattal sszaekt felsvezetkket, s csupn egy kt oszlopnyit hagyak meg, kzvetlenl a gp felett.
LII.: A fthz dolgozi lltal elhelyezett rztbla: "V52-010 1991 DEC.23-i lelltsval a MAV hlzatn vgetrt a gzskorszak." Ezutn mr csak tartalk vzmelegtknt dolgoztattk. Csak taralk, hiszen F52-04-nek (sokkal) jobb a kaznja, mint F52-10-nek.
Vgetrt. S elkezddtt vele VB-korszakom.
VGE! |